Oven-roasted Moroccan red beet salad

Op een van de laatste dagen van november at ik deze Marokkaanse bietensalade. Hoewel het een koud gerecht is, zou ik de smaak van deze kruidige salade als ‘warm’ willen typeren. Perfect voor een winterse dag dus!

Het recept komt van Marokkaans-Arabisch koken met Amber. Natuurlijk doe je nooit precies hetzelfde…

  • Ik heb de bietjes geschild en in iets kleinere partjes gesneden dan wordt gevraagd.
  • In plaats van aluminiumfolie op een bakplaat te leggen heb ik de groente in een ovenschaal gedaan: dat mengt wat makkelijker met de olie!
  • De bietjes moesten bij mij wel 1 uur in de oven in plaats van 45 minuten, op gasstand 4. Ik begin echter te vermoeden dat de temperatuur van mijn oude Edna misschien iets lager is dan hij aangeeft… Ook heb ik de groente enkele keren omgeschept. Na ca. 35 minuten heb ik de schaal wel afgedekt met folie, anders droogde groente teveel uit.
    ~ Sint, krijg ik een oventhermometer in mijn schoen? 😉 ~
  • 75 ml olijfolie vind ik véél te veel voor een dressing: dat werd 20-25 ml = circa anderhalve eetlepel.
  • De gare bietjes en sjalotten gingen direct uit de oven door de dressing: warme groente neemt de smaken beter op. Ik heb de salade dan ook een poosje op kamertemperatuur laten trekken. Vlak voor het opdienen heb ik de bietjes gegarneerd met de nootjes en peterselie.

Voor een veganistische versie kun je de honing vervangen door agavesiroop, ahorn siroop (maple syrup) of suiker.