You are currently browsing the monthly archive for februari 2011.

Niet direct in de categorie snel en gezond, maar wel heel erg lekker:
vispastilla.
Ik ging uit van het recept op Marokkaans-Arabisch koken met Amber (Marokkaans Arabisch koken met Amber)
maar verving de garnalen door zeevruchten. Voor de vis gebruikte ik tilapia-filet (vanwege de stevigheid en omdat ik tilapia erg lekker vind.
Ik gebruikte een wat hogere ovenschaal. Niet heel ideaal met filodeeg: eigenlijk wordt alleen de bovenkant echt mooi krokant gebakken. Bakken
op een bakplaat geeft denk ik qua deeg een beter resultaat.
Ik denk erover om het nog eens uit te proberen, en dan kleine ovenschaaltjes te gebruiken met alleen een dakje van deeg. Of er kleine loempiaatjes van te maken. Het snijden van zo’n pastilla is nl.
ook niet echt een heel simpele zaak…..
Verder is het recept heel gemakkelijk te maken en bijzonder smakelijk.
Zelfs mijn kieskeurige moeder schepte twee keer op!

Ik ben een voorstander van gezond en makkelijk eten. Persoonlijk vind ik het vooral belangrijk dat er veel groenten in een gerecht zitten en weinig middelen die op een of andere manier uit de fabriek komen. Ik probeer in mijn gerechten zoveel mogelijk te werken met smaakvolle producten, dat betekent zoveel mogelijk biologisch, duurzaam, lokaal en van het seizoen. Dit betekent dat je iets meer tijd kwijt bent met boodschappen doen, je hebt aan de andere kant wel minder ingrediënten nodig, waardoor het over het algemeen minder sjouwwerk is en goedkoper.

Vandaag kocht ik bij de plaatselijke visboer een stukje wilde skrei kabeljauw en daarbij at ik rijst met groenten. Het voordeel van dit gerecht is dat je het kunt variëren met allerlei verschillende groenten. Die snijd je in kleine stukjes en bak je met een uitje en eventueel knoflook. Ondertussen kook je de rijst (overigens kun je rijst koken zonder gas, je brengt het water aan de kook, voegt de rijst toe en zet het gas uit, de rijst gaart vanzelf), die je later mengt met de groenten. De vis bak je in een beetje olijfolie tot ze gaar is. Je legt de rijst met groenten op het bord en legt daarop de vis.

Snel, makkelijk en gezond!

Nog even een kleine promotie, op mijn blog staan heel veel verschillende gezonde gerechten. Vaak snel klaar en makkelijk te bereiden!

Helaas, helaas kan ik geen foto plaatsen, mijn fototoestel is al weken kapot en ik heb nog geen kans om een nieuwe te kopen.

Nu de strenge januarimaand van goede (en regelmatig falende) voornemens voorbij is, zijn we toe aan een beetje vrijheid. In februari mag je dus kiezen uit twee thema’s.

Snel én gezond!

Eggs with spinach and pasta by paige_elizAls je honger hebt maar nog niet had bedacht wat er vandaag op tafel zou komen, of gewoon op zo’n dag dat je weinig tijd hebt, willen we nogal eens naar een snelle — niet zo gezonde — hap grijpen.

Hup een pizza uit de vriezer of even langs de snackbar… Wie maakt zich er niet schuldig aan? En dat terwijl gezond koken helemaal niet veel tijd hoeft te kosten! Laten we als Kookgrrls een stapeltje recepten verzamelen om in haastige tijden op terug te kunnen vallen.

Valentijn

Valentines Sweet Hearts by CarleyJane14 februari is het Valentijnsdag.

In de jaren 80 kwam deze ‘dag van de liefde’ overgewaaid uit de VS — waarschijnlijk in een zak luchtpost want het begon hier vooral met kaartjes, (anoniem) verstuurd door verliefde pubers. Inmiddels heeft TNT niet veel meer te doen maar de voedselindustrie draait overuren.

En wat doen de Kookgrrls met Valentijn? Ik kijk nu al uit naar jullie tongstrelende chocoladegerechten en andere afrodisiaca!

Het moest maar eens uit de kast komen, de mirin, de sushirijst en de norivellen. Het lag er lang genoeg en alleen de norivellen had ik ooit eens gebruikt. Sushi ging ik maken. In de koelkast vond ik nog wat paprika in een pot en wat zalm. Dus een vulling was er ook.

Ik kookte de rijst (gebruiksaanwijzing op het pak) en liet een norivel meekoken. Eerlijk gezegd vond ik het niet zo lekker ruiken.  Daarna rijst op het norivel, een flitsend stuk rode paprika erop en rollen maar.

Nou dat werd dus een grote knoeiboel. Je kunt beter een stukje nori vrij laten, want de rijst gaat natuurlijk schuiven. Die had ik van tevoren ook wel kunnen bedenken. Bovendien plakte de rijst overal aan. Ik sneed de rol in vieren en kijk: mijn eerste sushi  😉

De sushi met de paprika was best lekker, maar ik moest er wel een bordje onder houden. Daarna probeerde ik nog een rol, nu met de zalm. Niet op plastic, maaar op aluminiumfolie en ik kookte de nori niet. Dat was jammer, want ongekookte nori blijkt heel vies te zijn. Het ziet er wel beter uit. De ultieme pgoging moet nog komen. want het spul is nog lang niet op.

Dit blogpostje is over datum, want de maand januari is al voorbij en het blogje hoort nog bij het januarithema: koken uit het keukenkastje. In mijn keukenkastje kom ik regelmatig dingen tegen die over de datum zijn en die verdwijnen dan in de vuilnisbak. Zo niet deze blog, die is hopelijk fris en lang houdbaar! Het is een heel simpel bijgerechtje dat wij altijd bereiden zodra we Indonesisch koken, want wij zijn er dol op. Het is een recept voor atjar. Daarvoor gebruik ik gembersiroop uit het keukenkastje.

Een atjar is een zuur (bij)gerecht in de Indonesische keuken. Vaak wordt een atjar gemaakt met azijn, waaraan nog allerlei ingrediënten worden toegevoegd: olie, zout, suiker en kruiden. Wij hebben er een eigen variant op gemaakt. Voor onze versie neem je komkommer, augurkjes, zilveruitjes, een rood pepertje, witte wijnazijn, zout, peper en gembersiroop.

Je snijdt de komkommer in de lenge doormidden en verwijdert de zaadjes met een theelepeltje. Daarna snijd je de komkommer in halve schijfjes. De augurkjes snijd je in plakjes en doe je samen met de uitjes en komkommer in een bakje. Verwijder de pitjes uit het pepertjes en snijd hem in superfijne ringetjes. Doe die ook in het bakje. Dan giet je een flinke hoeveelheid witte wijnazijn erbij, zodat het bakje voor een kwart ermee gevuld is en 25% van de groenten in de azijn ligt. Je brengt het geheel op smaak met zout, peper en 3 of 4 eetlepels gembersiroop.