Definitie Smoothie uit Van Dale

Omdat ik verschillende griepverschijnselen heb en geen deel wil worden van de huidige epidemie, besloot ik om voor onze cookalong een vitaminebom te maken. Zónder mijzelf te hoeven blootstellen aan het gure winterweer buiten.

Ik combineerde dus een aantal recepten van internet op basis van wat ik in huis had, zoals een eenzame kiwi en bananen die niet zo lekker zijn om uit de hand te eten. Dit is het recept:

Benodigdheden (1 persoon)

  • 2 sinaasappels; uitgeperst
  • 1 kiwi; geschild en in stukjes
  • 1 banaan; gepeld en in stukjes
  • 1 appel; geschild en in stukjes
  • 2 scheutjes sojamelk (of andere plantaardige melk)
  • optioneel: klein scheutje citroensap
  • blender of keukenmachine

Bereiding
Gooi alles in de blender en pureer op vol vermogen tot een romige drank (ca. 30 seconden).

Gnoe's fruitsmoothie

Voor sommigen is dit recept vast erg gewoontjes, maar ik had nog niet eerder een fruitsmoothie gemaakt. En met reden… Want ik vond vreselijk, zo’n dikke vruchtensmurrie om te drinken. Met wat extra rijst-kokosmelk (in plaats van soja) was het misschien beter te pruimen geweest, maar ik had geen zin om daarvoor een nieuw pak open te trekken. Dat is dus mijn eigen schuld.😉

Als ontbijt is het ook niet afdoende. De banaan vult wel, maar er zitten verder zo weinig proteïnen en koolhydraten in dat ik al snel weer naar (knäcke-)brood met beleg greep. Toch maak ik wel eens een ontbijtsmoothie die erg goed bevalt. Het is een recept uit La Dolce Vegan! van Sarah Kramer:

Benodigdheden (1 persoon)

  • 1 cup = 235 ml plantaardige melk; liefst rijst-kokos met een beetje soja
  • 0.5 bevroren (!) banaan
  • 0.5 eetlepel lijnzaadolie voor de omega-3
  • 0.5 eetlepel ahornsiroop (maple syrup)
  • 1.5 eetlepel tahin (sesampasta)
  • optioneel: handje gewassen spinazie
  • blender of huishoudmachine

Bereiding
Gooi alles weer in de blender en pureer tot een romige massa. Wanneer je spinazie gebruikt, is het handig om deze even eerst met de melk te blenden.

Verwennerij vind ik dit. En hiervoor ga ik dus de rest van de melige bananen gebruiken: ik laat ze bijna overrijp worden en vries ze dan gepeld en in stukken in. Mmmm, ik heb nu al zin in zo’n luxe begin van de dag.😉

Wat is jouw favoriete smoothie?