Op de dag van de tweede Kookgrrls’ Cookalong was mijn schoonmoeder jarig en zij vierde dat met een tuinfeestje. De perfecte gelegenheid om tapas te maken! Nu wilde ik ook al een plantaardige chocolade-frambozentaart bakken, dus bleef het verder beperkt tot twee Spaanse buffetgerechten:

  • Pisto Manchego,
  • groene gazpacho.

Summer Picnic Bento #191

Het was de heetste dag van het jaar en de koude soep werd dan ook met gejuich ontvangen – veel gasten vroegen om een tweede portie! Het recept uit Puur Plantaardig (p.28) is vrij ruim: meer dan de aangegeven 4-5 personen. We konden iedereen dus naar tevredenheid bedienen.

Het recept op devegetariër.nl is trouwens -in tegenstelling tot wat er op de site staat- niet hetzelfde als dat in het boek. Maar hij klinkt wel lekker dus ik ga die zeker ook eens proberen.🙂

Pisto is een Spaanse variant op ratatouille en wordt gemaakt van tomaten, paprika, ui, aubergine/courgette en olijfolie. De naam Pisto Manchego verwijst niet naar de bekende kaas (dit gerecht is van origine veganistisch) maar naar de regio waar het vandaan komt: La Mancha, ook bekend is van die wereldvreemde ridder met zijn knecht.😉

Volgens het recept op Vegweb kan pisto koud of warm worden gegeten en ook op brood. Dat was toch een beetje anders dan ik me had voorgesteld, want het mengsel was te grof als smeersel én er ging aardappel in. Het was op zich best lekker want alle verse ingrediënten kwamen goed tot hun recht. Maar het gebrek aan kruiden maakte hem misschien ook een beetje saai, te gewoontjes. Een volgende keer zou ik dit gerecht zeker warm serveren en de aardappel weglaten, plus meer kruiden naar smaak toevoegen. Ik heb het recept hieronder maar meteen aangepast.

Pisto Manchego

Pisto Manchego (tapas)
Ingrediënten

  • 1 grote ui
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • 1 grote aubergine
  • 1 courgette
  • 500 ml gezeefde tomaat
  • 3 el olijfolie
  • 2 á 3 teentjes knoflook
  • 100-250 ml water
  • zout & peper
  • optioneel: tabasco of chilivlokken
  • andere kruiden naar smaak

Bereiding

Snijd alle ingrediënten in blokjes. Bak de ui en knoflook tot ze beginnen te kleuren en voeg een voor een de rest van de groenten toe. Doe de tomatensaus en een deel van het water erbij, goed mengen en op een zacht vuur laten sudderen tot de aubergine gaar is. Voeg zo nodig meer water toe om te voorkomen dat de saus te droog wordt. Maak op smaak met zout, peper en tabasco/chilivlokken en andere kruiden naar wens. Serveer met geroosterd brood of als bijgerecht.

Elders op internet las ik dat je pisto ook kunt gebruiken als vulling voor empanada’s. Dat lijkt mij een prima idee voor de volgende keer!

¡BUEN PROVECHO