PeterselieDie simpele groene peterselie is mijn stille liefde en in mijn eetbare wand staan wel 5 potjes met dit plantje. ’t Is lekker groeizaam weer op het moment, dus ik kan het eten er naar hartelust mee opvrolijken. Maar vooral van smaak voorzien.

Een van mijn favoriete toepassingen is de ‘persillade’: een flinke hand fijngesneden peterselie met een gesnipperd of geraspt teentje knoflook en een sjalotje zachtjes opbakken in olijfolie (niet te hard, niet aan laten bakken, wordt de knoflook bitter van), een ontveld tomaatje erbij en je hebt een heerlijk begin voor van alles. Je kunt er tofu/tahoe in bakken, kip, courgette, lamsvlees. Eigenlijk wordt alles er lekkerder door. Als je er zin in hebt kun je ook een ansjovisje erin mee laten sudderen. Ik dacht dat dit recept uit de Provence kwam, maar in mijn Cuisine Provençale kan ik het nergens terugvinden. Wel op allerlei Franse kooksites. Dus ik heb het niet verzonnen. Trouwens, wat dan nog?

Je kunt het ook gebruiken om op je ‘Veggie Challenge DagGevulde Portobello te maken. Dan zonder ansjovis. Wat heb je ervoor nodig?
1 Portobello (middelgroot) per persoon
+ 150 gram ongekookte wortel of pompoen per persoon
persillade naar smaak

Eerst wortelen schoonmaken, in rondjes snijden en gaar stoven in een beetje bouillon of water met peper en zout. Daarna de persillade maken. Als de wortel gaar is pureren en vermengen met de persillade.
Oven voorverwarmen op 200 graden.
Steeltje uit de portobello verwijderen en de paddenstoel vullen met de wortelpuree. Dun laagje paneermeel erover. Schaal invetten met olijfolie, waar de paddenstoelen in passen. Scheutje olijfolie erover en 15 minuten in de oven.

Eet smakelijk!