Voor mij is pompoen een moeilijk ingrediënt. Ik heb er gewoon veel te weinig mee gekookt. En dat is jammer want ik hou wel van de zoete smaak en het kleurtje doet het ook goed. Vorige week had ik geroosterde groenten in de oven gemaakt en daar had ik nog behoorlijk wat pompoen van overgehouden. Na wat zoeken op internet vond ik dit recept van Cor van Schaik van de Watergeus op okokorecepten.nl. Het smaakt erg lekker en is eenvoudig klaar te maken. Helaas bedacht ik pas toen we klaar waren met eten dat het een leuk recept was voor ons thema Herfst. Daarom geen foto. Maar goed, de smaak blijft hetzelfde.

Voor 4 personen heb je nodig: • olijfolie • 1 sjalotje, fijngesneden • 200 g pompoen, in kleine blokjes • 200 g risottorijst • 500 ml kalfsbouillon (voor vegetariërs tomatenbouillon) • 100 ml witte wijn • 50 g Parmezaanse kaas, geraspt • klont boter

De bereiding is als volgt: Giet een beetje olijfolie in een pannetje (gietijzer, geen roestvrijstaal). Zweet er de sjalot en de pompoenblokjes in aan. Voeg de rijst toe en roer met behulp van een houten lepel goed door. Voeg de bouillon en de wijn toe. Kook de risotto gaar met het deksel op de pan in ca. 20 minuten. Roer op het laatste moment de kaas door de risotto. Breng op smaak met peper, zout en de boter.

Cor van Schaik geeft het advies om er gebakken vis bij te eten met een saus van gaargekookte, gepureerde pompoen met wat verse gember, een niet te zuinige scheut room en veel vers gemalen zwarte peper. Dat heb ik niet geprobeerd maar het klinkt ook goed.