Wat is je LIEVELINGSRECEPT?

Dat wat je elke keer maakt als je het even niet weet, maar toch een enorm succes is? Wat je zonder gene aan je gasten voorzet en waarvoor je achteloos de complimenten ontvangt “ach het was niets bijzonders” en je weet dat het ook zo was?

Voor mij is dat zonder twijfel kaasfondue. De kant en klare van de supermarkt, aangevuld met Boursin-zwarte peper en alle restjes kaas die ik in mijn koelkast vind. Samen met een zelfgebakken brood en een glas wijn: heerlijk.

Sinds kort hebben wij (mijn lief en ik) 2 nieuwe boeken in de kast staan waar we zeer vaak uit koken en bakken. De ene is Vegetarisch koken: verrukelijk en gezond de ander Bakken: de beste gerechten uit de hele wereld (geen goede link helaas, maar verkrijgbaar bij de Slegte heb ik begrepen)

Uit het bakken-boek heeft mijn lief afgelopen weekend een heerlijk brood gemaakt, gewoon met de oven. De broodbakmachine had even weekend. Hier is het recept.

Ingrediënten:

  • 225 gram zelfrijzend bakmeel
  • 100 gram bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 1/4 tl zout
  • 1/4 tl cayennepeper
  • 2 tl kerriepoeder
  • 2 tl maanzaad
  • 25 gram boter, in kleine stukjes
  • 150 ml melk
  • 1 ei, losgeklopt

1. Vet een bakplaat in

2. Zeef het zelfrijzend bakmeel, de bloem, het bakpoeder, het zout, alle specerijen en het maanzaad boven een grote kom

3. Wrijf de boter met de vingers erdoor tot alles goed is vermengd

4. Voeg de melk en het ei toe en kneed tot een soepel deeg.

5. Kneed het deeg enkele minuten op een met bloem bestoven werkvlak

6. Vorm een rond brood en snijd de bovenkant kruislings in

7. Bak het deeg ongeveer 45 minuten in een op 190C / Gasovenstand 5 voorverwarmde oven

8. Leg het brood op een rooster om af te koelen en serveer in plakken of hompen.

Ik heb er geen foto’s van maar kan jullie verzekeren dat het erg lekker was bij de kaasfondue.  Mijn andere succes-recept is appeltaart. Gewoon de aanwijzingen op het kant-en-klare-pak van Honig ofzo opvolgen, alleen gebruik ik Granny Smith appels. Veel lekkerder