Zoals ik al schreef in mijn post bij het thema Koken uit een tijdschrift, had ik ooit een geslaagd recept voor pompoenkoekjes… Maar dat ben ik kwijt. Voor het thema Pompoen besloot ik dus maar op zoek te gaan naar een nieuw recept, dat het oude bij voorkeur zoveel mogelijk benadert.

Er zijn heel veel recepten op het web te vinden en de selectie alleen al kostte me aardig wat tijd. Ik ben deze maand dus niet verder gekomen dan het uitproberen van één recept: pompoenkoekjes met verse gember.

Pompoenkoekjes met verse gember, oktober 2010

Eindoordeel: geslaagd!

Alle drie de testkandidaten waren enthousiast omdat ze niet zo zoet zijn en zij daar allen een voorkeur voor bleken te hebben. Zelf ben ik nogal een zoetekauw maar gelukkig, ook ik vond ze lekker! Vooral met de finishing touch… (daarover later meer). Maar ja, ze smaakten niet precies als mijn vroegere koekjes — die inmiddels een mythische vorm beginnen aan te nemen.😉

Ik heb het oorspronkelijke recept aangepast omdat ik niet van rozijnen in gebak houd. In wat voor eten dan ook trouwens.😉 Die heb ik dus vervangen door extra noten: amandel en pistache (gewoon dat wat ik huis had). Ik had ook kunnen kiezen voor gedroogde cranberry’s, maar dat paste weer niet bij mijn idee van het oude recept. LOL

Ingrediënten

Voor ca. 30 koekjes.

  • 150 gr lichtbruine basterdsuiker
  • ca. 250 gr/ml pompoenpuree (gepureerde geroosterde of gekookte pompoen)
  • 1 ei
  • 2 el geraspte verse gember
  • 2 el zure room
  • 1 tl vanille
  • 115 gr boter op kamertemperatuur
  • 285 gr bloem
  • 1 tl baking soda
  • 1 tl bakpoeder
  • 1/2 tl zout
  • 1/2 tl kaneel
  • noten (gehakt en geroosterd): 100 gr walnoot, 75 gr amandel, 30 gram pistache (het oorspronkelijke recept vraagt om 120 gr walnoot en 120 gr rozijnen of bessen)
  • zakje vanillesuiker ter vervanging van rozijnen
  • poedersuiker voor garnering

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 180 ºC.
  • Meng suiker, pompoen, ei, gember, zure room en vanille in de keukenmachine en maal tot een gladde puree.
    NB: mijn keukenmachine (blender) is niet groot genoeg en ik heb dus gewoon de mixer gebruikt.
  • Voeg de boter toe en laat de machine nog zo’n 8 tellen draaien.
  • Meng bloem, baking soda, bakpoeder, zout en kaneel in een andere kom. Voeg dit in 2 stappen toe aan het beslag totdat dit net gemengd is.
  • Spatel de noten erdoor.
  • Leg bakpapier op je bakplaten (of vet ze in) en schep er met een lepel hoopjes deeg op.
  • Bak 15-30 minuten in de oven: het originele recept zegt 15 maar bij mij duurde het 30 minuten. Volgende keer zet ik de oven misschien iets hoger.
  • Laat de koekjes enkele minuten rusten en verplaats ze dan naar een rek om ze verder te laten afkoelen.

Let op: dit worden géén knisperig krokante koekjes — ze voelen nog veerkrachtig als ze klaar zijn!

Serveren

  • Bestrooi de koekjes met poedersuiker.

Doordat de rozijnen zijn weggelaten uit het recept, smaken deze kruidige pompoenkoekjes niet zo zoet en is een laagje poedersuiker de perfecte afwerking. Ziet er nog gezellig uit ook!

Pompoenkoekjes: het eindresultaat

Tot slot een laatste opmerking: hoewel ik de smaak van gember eerlijk gezegd niet erg terugvond in deze koekjes, is het niet aan te raden de verse gember te vervangen door poeder. Die smaakt namelijk een stuk grondiger.

Zijn jullie nu ook helemaal in herfstsfeer?

Foto’s van de verschillende stappen van dit recept staan in een set op Flickr.