Ik wilde het thema ‘koken uit een tijdschrift’ aangrijpen om jullie te trakteren op eenvoudige pompoenkoekjes. De herfst is aangebroken, pompoen is volop verkrijgbaar (ik had er al eentje klaarliggen) en volgende maand is het weer Halloween. Helaas… waar ik ook zocht, het knipsel was onvindbaar! Misschien komt het nog tevoorschijn bij de volgende voorjaarsschoonmaak, maar ik vrees dat ik het in een onbewaakt ogenblik heb weggegooid.

Niet getreurd, ik had namelijk ook nog een oud blik abrikozen staan dat ik graag wilde opmaken in het kader van mijn ‘hamsteruitdaging’.🙂 En daartoe deed zich een mooie gelegenheid voor: de Boekgrrls boekenruil bij Judith! Ik geloof dat de aanwezige grrls het niet erg vonden om als proefkonijn te dienen?

Abrikozenkruimeltaart met amandelcrème

Knipsel recept Abrikozenkruimeltaart met amandelcrème

Te oordelen aan de lay-out en het lettertype is dit recept afkomstig uit een oude Allerhande. Uit de tijd van vóór de receptendatabase op ah.nl… Ik maakte de taart eerder voor Pasen; dat moet ergens tussen 1996 en 2000 zijn geweest.

Ik ga het recept hier niet overtypen, daarvoor kunnen jullie op de kleine afbeelding hieronder klikken. Maar enkele tips en ervaringen wil ik jullie niet onthouden.

Recept Abrikozenkruimeltaart met amandelcrème

Klik op de afbeelding voor het recept!

  • Voor het verplaatsen van de deeglap maak ik zelf graag gebruik van een deegschraper. Ik heb er sinds kort één en weet niet hoe ik zo lang zonder heb gedaan… Bijvoorbeeld ook handig om gesnipperde ui van de snijplank naar de pan te krijgen.
  • Een gedeelte van de boter wordt gebruikt in de amandelcrème, de rest in het kruimeldeeg. Verdeel de boter vooraf in de juiste porties, waarbij je die voor de crème op kamertemperatuur laat komen en die voor het deeg tot de laatste minuut in de koelkast bewaart: boter voor kruimeldeeg moet zo koud mogelijk zijn!
  • De benodigde hoeveelheid abrikoos in blik is afhankelijk van hoe ver je de deeglap uitrolt. De eerste keer had ik een klein blik nodig (= iets minder dan de helft van het recept), deze keer bijna 2 van die blikken en dus ongeveer de gevraagde 700 gram.
  • Let goed op wanneer de taart in de oven staat: het kruimeldeeg en de amandelcrème moeten goed gaar worden, terwijl de bladerdeegbodem snel aanbrandt! Ik heb de taart tegen het eind van de baktijd daarom verplaatst naar de bovenkant van de oven en het gas iets hoger gedraaid t.b.v. de bovenwarmte. Uiteindelijk heeft hij deze keer wel bijna 2x zo lang gebakken! Maar ik heb dan ook een hele oude oven en geen thermometertje.😉

Eenmaal aangekomen op de boekenruil ben ik vergeten een foto te maken van het eindresultaat, afgemaakt met de poedersuiker en geroosterde amandel. :-\ Wel maakte ik een foto toen ik een punt had gescoord!🙂

Puntje Abrikozenkruimeltaart met amandelcrème

Afbeeldingen van de benodigdheden en alle tussenfasen vinden jullie in een set op Flickr.