ZomerfruitIn mei kookten we onze eitjes, maar daarvoor had ik geen tijd. Wat te doen met juni? Zomerfruit, typte ik snel, en ik gooide er vlot de belofte van mijn belachelijke bramenyoghurtpudding achteraan.  Tja, nog steeds geen tijd, maar nu wel aan zet.  En al denkend aan zomerfruit schiet er steeds meer lekkers door mijn hoofd.Tarte Tatin van perziken. Rødgrøt med fløde of Rote Grütze, zoals de Duitsers zeggen. Spectaculair kan ook: millefeuilles van aardbei met geitenkaas en chocoladesaus. Gewoner (maar niet minder lekker): aardbeiensorbetijs. Met gemak zou ik de hele rubriek vol kunnen maken. Maar daar heb ik dus geen tijd voor.

Als eerste laat ik een beproefd recept achter: Komkommermeloensalade – van Volkskrant Marianne Stuit uit 1970 of daaromtrent. Voor de gelegenheid wilde ik de officiële verhoudingen weer eens opzoeken. Dat bleek niet meer te gaan, want het plaksel had in die 40 jaar losgelaten en het recept is verdwenen. Jullie moeten het dus doen met wat gooi- en smijtwerk en je eigen fantasie:

Komkommermeloensalade

Voor -een aantal-  personen

Geschilde komkommer-  en meloenblokjes in gelijke verhouding. Vang bij het schillen zoveel mogelijk meloensap op. Twee delen yoghurt op één deel mayonaise. Een beetje vloeibaarder maken met meloensap. Kruiden met peper en zout én wat fijngehakte pepermuntblaadjes.  Liefst verse.

Dit is overal lekker bij!

Nu jullie! Ik hoop op een mooie zomer met veel zomers fruit.

yvonnep