Eitjes pellenIn mijn bento’s neem ik graag een gekookt eitje mee. Naturel, gevuld, in de salade, bij gado-gado of als miso tamago. Als gevolg daarvan ben ik aan het experimenteren met het koken van eieren.

Zo kwam ik op de website The Deviled Egg Gourmet terecht, waar een how-to voor een alternatieve, energiebesparende (?) manier van eieren koken te vinden is.

Het grote voordeel van die methode vind ik dat de eitjes makkelijk zijn te pellen — mits je de aanwijzingen trouw opvolgt. Het koken kost zo wel meer (wacht)tijd, maar als je het eenmaal in je vingers hebt en combineert met andere dingen, is het volgens mij wel simpeler. Je hoeft in ieder geval minder op te letten.😉

De kern van deze methode is dat je het fornuis uitdoet zo gauw de eieren koken… Je bespaart daarmee energie, maar je gebruikt gedurende het hele proces wel meer water dan ‘normaal’. Daarom weet ik niet of deze manier nou echt energiebesparender is. Als je het water waarin de eieren moeten afkoelen hergebruikt voor plantjes en/of afwas, dan zeker wel!

Het pellen van de eieren wordt makkelijker dankzij:

  1. toevoeging van een lepel azijn na het koken,
  2. een extra ronde ‘rusten’ in lauw water na het breken van de schil,
  3. en de uiteindelijke wijze van pellen.

Dit kun je waarschijnlijk ook zo doen als je op de gewone manier een ei kookt. Anyway, ch-egg it out, zou ik zeggen.😉 En laat me weten wat je ervan vindt!

NB: op The Deviled Egg Gourmet vind je ook verschillende recepten voor gevulde eieren (niet allemaal vegetarisch)!