Alle mooie diepe kleuren trekken mij aan maar heel warm rood is mijn lievelingskleur. Niet in alles maar wel in heel veel. Pannen en ovenschalen horen rood te zijn. En gelukkig zijn er heel veel dingen in en rond de keuken in het rood verkrijgbaar. Mooi diep rood.
Ik moet natuurlijk wel rekening houden met de smaak van de man (tevens de andere kok) in huis maar in de keuken mag er veel in het rood. Daarnaast is het me gelukt om een rood bankstel te krijgen. Veel verder dan dat ben ik nog niet gekomen.
Sinds ik in een vorig huis alle deuren heel warm olijfgeel liet verven word ik in de gaten gehouden als het om kleur gaat. Maar rode pannen en ovenschalen zijn een must. En denk eens aan rood als het om voedsel gaat.
Diep rode tomaten en paprika’s zijn vaak heerlijk van smaak. Aardbeien of rode pepers die de zomer meedragen. Rode wijn en als het om snoep gaat zijn de rode altijd het lekkerst.
Maar niet alles kan als het om rood gaat. Je zou gek opkijken als je eitje een dieprode dooier had. Of denk eens aan rode sperzieboontjes of pannenkoeken. Dan is het ineens niet lekker meer. Niet alleen de neus en smaakpapillen willen iets maar de ogen ook.
Want iemand die blind is heeft daar geen last van. Die proeft of iets lekker is en kijkt niet naar de kleur. Conclusie: het is dus onze verbeelding die met ons op de loop gaat en zegt dat een eitje met donkerrode dooier niet lekker is.
Met de vorm hebben we dat niet zo sterk. Men doet al hele lange tijd pogingen om vierkante tomaten te kweken. Dat verpakt veel makkelijker en je kunt er gelijkmatig plakjes van snijden. Het zal mij een zorg zijn wat de vorm van een tomaat is.
De smaak is veel belangrijker. Maar hij moet niet lichtblauw zijn want dan hoef ik hem niet.

Ik ben heel nieuwsgierig hoe anderen hierover denken.
Welke kleur en/of vorm mag het eten op je bord absoluut niet hebben?