Veggie saté meat balls and very Dutch nasi gorengWAT? At deze vegetariër echt gehakt op woensdag? Nou ja, nepgehakt natuurlijk: de vegetarische satéballetjes van Tivall. En ik had zin in pindasaus erbij, ook al proef je de satésmaak van de balletjes dan niet meer. Ze zijn toch iets smeuïger dan de gewone Tivalletjes.

Ik wilde het graag makkelijk (en dat betekent hier in huis nog steeds geen pakje/zakje), dus ik probeerde eens een pindasausrecept waar de keukenmachine aan te pas kwam, uit een van mijn favoriete kookboeken van Eethuis Iris in Eindhoven: Feestmenu’s, verukkelijk & vegetarisch. Iets getweakt, zo gepiept — lekkerrr! Dat wordt weer een blijvertje.

Verder zat de groentenla van de koelkast vol met kliekjes, dus ik besloot tot een superhollandse nasi goreng met lente-ui, wortel, haricots verts en bloemkool. Met een verse Indische boemboe smaakte dat prima, maar ik heb liever de naturelversie met alleen prei (of bosui, lente-ui etc.). En dan sambal goreng boontjes ernaast of zo, mjam!🙂

Roasted beet salad

Maar wat nu met de salade die ik had gedacht te maken van een restje choggiabietjes? Ach, doe hem op een Indonesisch bordje en dan kan het best.😉 De bietjes zijn in de oven geroosterd met sjalotten en knoflook. Warm gemengd met een dressing van wijnazijn, walnotenolie, dijon mosterd (en natuurlijk peper en zout) en eenmaal op kamertemperatuur heb ik bij gebrek aan bietenblad een kliekje romainesla toegevoegd, en geroosterde walnoten.

Woensdag Gehaktdag dus, maar ook het moment om een hoop restjes weg te werken. Dat ruimt weer op in de koelkast.😉 En is het echt toeval dat juist vandaag die balletjes op tafel kwamen, of speelde ons Hollandse collectief onderbewuste op? Laten we eens polsen: wie at er nog meer gehakt?