“Wat een leeg bord,” hoor ik jullie denken. Tja,het stond nog niet op tafel of mijn tafelgenoten sloegen hun slag! :)

Greek courgette fritters

Vorige week schreef ik een niet al te enthousiaste recensie over het Griekse kookboek A Vegan Taste of Greece van Linda Majzlik. Maar voordat het boek in de ruildoos kan moeten er toch wat meer receptjes uitgeprobeerd worden. Bijvoorbeeld… courgettekoekjes! Toen ik 21 jaar geleden vegetariër werd, was dat een van mijn eerste keukensuccessen en nu ben ik op zoek naar een kaasloze variant. Dat geldt helaas niet voor dit recept waarin een kaasvervanger gaat. Ben ik een beetje ‘teugen’ maar ik heb wél een potje staan.

De Griekse Kookgrrls Cookalong van dit weekend was dus de perfecte gelegenheid om het recept voor courgette fritters uit te proberen. Vooral ook omdat ik met 4 andere vrouwen in een Brabants huisje overnachtte en we (kuch, pluralis majestatis) hadden besloten tot een Mediterraan buffet. Dat deze burgertjes in de smaak vielen is wel duidelijk.

Het beslag maakte ik een dag van tevoren, meteen nadat mijn nieuwe keukenmachine was bezorgd. :) Het deeg was hierdoor waarschijnlijk natter dan normaal. Thuis zou ik ze om die reden even door paneermeel hebben gerold, maar nu moest ik het doen met wat ik had. Gelukkig bleef de meerderheid van de koekjes heel — terwijl ik mij moest behelpen met een pan zonder anti-aanbaklaag op een vreemd fornuis! *succes*

Greek courgette fritters

Ik heb wel eens een tefalpan meegenomen naar een appartement, maar voor één nachtje vond ik dat een beetje onzin. Toch, een volgende keer… ;)

Deze courgettekoekjes zijn heel eenvoudig te maken. Zin om te proeven? Hier is het recept.

Griekse courgettekoekjes

Ingredienten
Ca. 12 stuks

  • 225 gram geraspte courgette
  • 1 gepelde en geraspte ui
  • 1 teentje knoflook
  • 50 gram paneermeel (zonder ei)
  • 50 gram bloem
  • 1 volle eetlepel nep-parmezaanse (te koop via internet)
  • 1 volle eetlepel gedroogde peterselie
  • zout & peper
  • olijfolie om te bakken

Bereiding

Doe de geraspte ui en courgette in een kom, pers de knoflook erboven uit en meng de groenten. Voeg de paneermeel, bloem, nepkaas en peterselie toe. Meng goed tot een samenhangend deeg en maak op smaak met peper en zout. Vorm hiervan ca. 12 kleine burgertjes.

Verwarm ruim olie in een koekenpan. Bak de courgettekoekjes enige minuten aan beide kanten totdat ze goudbruin kleuren. Laat ze even uitlekken op keukenpapier en serveer ze dan warm, bijvoorbeeld met salade.

Dit lijkt me ook erg lekker met veganistische tzatziki. In de groententas zat deze week dille en ik heb nog een potje sojayoghurt in de koelkast staan dus… Dat wordt vanavond smullen!

Cover A Vegan Taste of Greece kookboek (Linda Mazjlik)